The school integration of students with behavioral disorders in the Cuban Primary School

The school integration of students with behavioral disorders in the Cuban Primary School

Authors

  • Gretell Centurión Hurtado Psicopedagoga de la Secundaria Básica ¨Amador López Mosquera¨. Habana del Este. Cuba. https://orcid.org/0000-0001-7325-0930
  • María de la Caridad González Martínez Metodóloga de la Dirección Municipal de Educación. Playa. La Habana Cuba https://orcid.org/0000-0002-7016-1403

Keywords:

primary school, school integration, teacher improvement, behavioral disorders

Abstract

The National Education System faces new challenges, seeking to achieve modes of action that take shape in the formation of behavioral habits, values and feelings; as well as in the interest in study, relationships with their peers and adults and the formation of a personality in accordance with the principles of society and in a common environment for all, under favorable educational influences in correspondence with their particularities, responding to the objectives of the 2030 Agenda for Sustainable Development. Currently, the preparation and generalization, in some of the territories, of what is stated in Ministerial Resolution 111 of 2022 of the III Improvement of Education in Cuba, in the specialty of behavioral disorders, to face this problem continues to be insufficient. challenge. The objective of this article is to prepare managers and teachers of the Habana del Este municipality, designing concrete actions that emphasize the need for the child to be educated in the most normal conditions possible, in the least restrictive, most socializing and possible developer, responding from the expansion and diversification of services in the Special Schools for Behavioral Disorders with greater preparation of teachers and directors in each of the country's territories, as well as the school integration of students with behavioral disorders. behavior in the Cuban primary school. The study of the theory and diagnostic verification required the application of the methods: analytical-synthetic, inductive-deductive and modeling; as well as observation, interview and survey.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María de la Caridad González Martínez , Metodóloga de la Dirección Municipal de Educación. Playa. La Habana Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora auxiliar. Metodóloga de la Dirección Municipal de Educación. Playa

References

Ansa, I. (2019) Educación emocional y trabajo social. Las emociones en la intervención socioeducativa con adolescentes en contextos de diversidad. Grado en Trabajo Social.Universidad Pública de Navarra. https://academica-e.unavarra.es/handle/2454/33572

Bravo Vilela, L. I., Sánchez Dávila, D. K. (2021). Gestión municipal en el desarrollo local de la provincia de Mariscal Cáceres. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 6388-6426. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/776.pdf

Colás Téllez, O., & Pérez Rosell, R.V. (2022). El proceso de gestión del desarrollo local desde el ámbito universitario. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 7(2), 50-54. http://rccd.ucf.edu.cu/index.php/rccd

Corbello, L (2022). Dimensión ética en la relación socioeducativa. [Doctoral]. Universidad autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2023/hdl_10803_688698/lcm1de1.pdf

Farías S. P. (2015). Agencias de Desarrollo Económico Local en América Latina. Estudio para su Modelización. Revista Iberoamericana De Estudios Municipales, RIEM, (11), año VI, pp 63–89. https://revistas.uautonoma.cl/index.php/riem/article/view/372

Gairín Sallán, J. (2020). La organización y gestión de centros educativos, ¿una apuesta pendiente? Avances En Supervisión Educativa. Rev. Avances en supervisión educativa: Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España. No. 33, 2020. pp 35-56 https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/682/625pdf

Grandinetti Rita, M. (2022) Los estudios sobre gestión de políticas locales en Argentina: génesis, desarrollo y actualidad. Rev. UCA. https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/COLEC/article/view/4441/4641

González G, y Gómez, T. (2014). La universidad y la formación de agentes transformadores para el desarrollo local sostenible. Una experiencia notable en Cuba. Artículo de reflexión. Teuken Bidikay Nº 05(Medellín, Colombia) Enero - Diciembre 2014. ISSN 2215-8405. pp. 229-242. https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/teu/article/view/1110

Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. ICCP (2020). Propuesta para la transformación de las instituciones y modalidades educativas. La Habana, Cuba: Editorial. Pueblo y Educación.

Molina, F. R; Cruz, I., Álvarez, M. T, Méndez, N., Castro, Y. (2016). Obstáculos producto de la gestión municipal que frenan el uso del conocimiento en el desarrollo local. Rev Retos vol.10 no.2 Camagüey jul.-dic. 2016 http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2306-91552016000200007&script=sci_arttext&tlng=en

Núñez, H. (2014). Funciones y estrategias socioeducativas de los técnicos comunitarios en procesos de evaluación participativa de acciones comunitarias. [Tesis Doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona. España p347 https://www.redalyc.org/pdf/1350/135043709020.pdf

Reyes, G. (2022). Gestión socioeducativa del riesgo de desastre y escuela resiliente [Tesis Maestría], Universidad Antonio Ruiz de Montoya. Repositorio Institucional UARM. https://repositorio.uarm.edu.pe/handle/20.500.12833/2483?show=fullnte.

Sáez J (1993) La intervención socioeducativa: entre el mito y la realidad. Rev. Pedagogía social: revista interuniversitaria. NO 8.(1993) 12. pp 89-106. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/30237/1/La%20intervenci%C3%B3n%20socioeducativa.%20entre%20el%20mito%20y%20la%20realidad.pdf.

Silva, D. (2015) Políticas socioeducativas: Intersecciones entre lo pedagógico y lo social. Texto: Pedagogía Social. Acción Social y Desarrollo Primera edición, 2015 pp 363-374 Sociedad Iberoamericana de Pedagogía Social (SIPS) Editado en México

Travaglino, L. (2018) Territorialidad y desarrollo local. El rol de la fundación para el desarrollo de Cañada de Gómez (2014-2017) Universidad Nacional de Rosario. Tesis. https://rephip.unr.edu.ar/server/api/core/bitstreams/9d1531c7-4fb5-4911-abe3-1bce53f3ffac/content

Úcar, X. (2020). Principios sociopedagógicos y relaciones socioeducativas, en Intervención Educativa en Contextos sociales: Fundamentos e investigación, estrategias y educación social en el ciclo vital, compilación de Francisco del Pozo Serrano. Edit. Universidad del Norte. Colombia. pp.3-22 https://www.jstor.org/stable/j.ctv1cfthrh

UNESCO (2020). Educación para el Desarrollo Sostenible. Objetivos para el 2030. s/f Impreso.

Universidad de Murcia. (s/f). Diccionario de Neologismos del español actual. Neoma. Prensa de Murcia y Alica https://www.um.es/neologismos/index.php/v/neologismo/657/socioeducativo-va

Zabala, M.C., Jiménez, R. M. y Bonilla G. (2020). Algunas experiencias de desarrollo local y comunitario en Cuba: los Talleres de Transformación Integral de Barrios y la Oficina del Historiador de La Habana. Rev. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina Vol. 8, No. Especial, 2020pp1-26. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/4561

Published

2024-05-14

How to Cite

Centurión Hurtado, G., & González Martínez , M. de la C. . (2024). The school integration of students with behavioral disorders in the Cuban Primary School : The school integration of students with behavioral disorders in the Cuban Primary School . Pedagogical Horizon, 13. Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/342

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>