Educational Strategy for sensory integration in students with deafblindness

Educational Strategy for sensory integration in students with deafblindness

Authors

Keywords:

sensory integration, students, deafblindness, educational strategy

Abstract

Sensory integration is one of the affected areas in students with deafblindness, since they present a sensory disability whose deficiency causes communication, socialization, orientation and mobility problems and other developmental and learning needs, making it difficult for them to establish relationships, motor development, language, thinking and behaviors or adaptive responses important for total integration at the individual and social level in the world around them. This area, added to others, receive stimulation from educational attention that is aimed at reaching the same levels of independence that allow them to enjoy a better quality of life. For these reasons, this article aims to provide an educational strategy for sensory integration in students with deafblindness. Among the methods used, observation, documentary analysis, specialist consultation and interview with the teacher were used, whose essential results are seen in the difficulty that students present to give a correct respect to the different stimuli. Hence the importance of this educational strategy and its actions that led to a greater stimulation of the sensory systems and the appropriation of a more complete form of the information they receive from the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yuselis Rodríguez Martínez , Escuela especial William Soler, La Lisa, La Habana

Licenciada en Educación. Escuela especial William Soler, La Lisa, La Habana. Estudiante de la maestría Educación y Desarrollo Infantil de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona” Facultad de Educación Infantil

Milagros González Guzmán , Escuela especial William Soler, La Lisa, La Habana

Licenciada en Educación. Escuela especial William Soler, La Lisa, La Habana. Estudiante de la maestría Educación y Desarrollo Infantil de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona” Facultad de Educación Infantil

Sulma Rosa Herrera Cuesta , Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

Dr. C. Pedagógicas, Profesora Titular Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona” Facultad de Educación Infantil

References

Álvarez, D. (2004). La sordoceguera. Un análisis multidisciplinar. Capítulo 3. Formato digital. ONCE. Madrid, España. Recuperado de http://riberdis.cedid.es/handle/11181/3407

Arroyo, J. (2023). El diseño de estrategias y tácticas en la planificación estratégica de la educación. Revista Educación. San José, Costa Rica. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442023000100706&lang=es

Chkout, T. (2003) Atención Educativa a niños y adolescentes sordociegos. Ciudad de la Habana, Cuba. Editorial Pueblo y Educación.

Cuevas Estenoz, L. M. (2018). Manual de orientaciones dirigido a los docentes sobre el desarrollo de la clase integradora para los escolares con sordoceguera. Horizonte Pedagógico, 7(3), 28–37. Recuperado a partir de http://www.horizontepedagogico.rimed.cu/index.php/hop/article/view/72

Dunn W. (1999). Sensory profile. User’s manual. San Antonio, TX: The Psychological Corporation. Recuperado de https://www.academia.edu/download/40414423/ManualdePerfilSensorial-1-doc.pdf

Fitó Duvergel, E. (2019). Educación laboral para adolescentes con sordoceguera: Labor education for adolescents with deafblindness. Horizonte Pedagógico, 8(3), 4–11. Recuperado a partir de http://www.horizontepedagogico.rimed.cu/index.php/hop/article/view/113

Montoya Restrepo, I. A. (2009). La formación de la estrategia en Mintzberg y las posibilidades de su aportación para el futuro. Revista Facultad De Ciencias Económicas, 17(2), 23–44. Recuperado a partir de https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rfce/article/view/4438

Luis López, T. (2023). Cuentos apoyados en pictogramas para las clases integradoras de educandos con sordoceguera:. Horizonte Pedagógico, 12(1), 47–65. Recuperado a partir de http://www.horizontepedagogico.rimed.cu/index.php/hop/article/view/283

Paz, A. Charroó, L. Bermejo, S. Sevila, M. Leyva, E. (2021). Implantes cocleares: prioridad para niños con pérdida sensorial dual en Cuba. Revista Archivo Médico de Camagüey. Camagüey, Cuba. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552021000400003&lang=es

Pollato- de la Cruz, D., Segura- Rodríguez, I., & Galván- Romero, A. (2011). Las estrategias en la investigación educativa. Revista científica Especializada En Ciencias De La Cultura Física Y Del Deporte, 8(15). Recuperado a partir de https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/157

Vives, J. Ruiz, P. García, A. (2022). La integración sensorial y su importancia en el aprendizaje de los niños con trastorno de espectro autista. Revista Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional. https://www.scielo.br/j/cadbto/a/SNtjRYJZLJ4Npp6D77rHRsq/?lang=es

Published

2023-08-05

How to Cite

Rodríguez Martínez , Y. ., González Guzmán , M. ., & Herrera Cuesta , S. R. . (2023). Educational Strategy for sensory integration in students with deafblindness : Educational Strategy for sensory integration in students with deafblindness . Pedagogical Horizon, 12(3). Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/322

Issue

Section

Aula Abierta