Formation of values in primary school

Formation of values in primary school

Authors

  • Estela Rodríguez Ramos Proyecto Institucional ¨Gestión Científica en el desarrollo educativo, local y comunitario¨, DME La Lisa, La Habana https://orcid.org/0000-0003-2480-9413
  • María Madera Gómez Proyecto Institucional ¨Gestión Científica en el desarrollo educativo, local y comunitario¨, DME La Lisa, La Habana https://orcid.org/0000-0002-2522-6853
  • Yanelis Rodríguez Ramos Profesora Asistente. Universidad de Pinar del Río https://orcid.org/0000-0003-2364-8398

Keywords:

training values, primary school, political preparation

Abstract

The integral formation of the new generations is the essential objective of the process of transformations that are carried out in the educational sector, to guarantee the historical continuity of the Revolution, especially in the current moments in which imperialism intends to undermine the integrity of the homeland. That is why the pedagogical task grows, multiplies day by day to educate the new generations in the values ​​of the Revolution and Socialism. Political and comprehensive preparation is a challenge to be able to face the new challenges of social development and transformations economic, technological and environmental problems that we will have to face for the future. In the research, the methods of scientific research are specified: theoretical, empirical and mathematical. Given the revolutionary transformations that have taken place in Cuba, the need to strengthen the formation of values ​​in the new generations through a solid process of assimilation in which both the cognitive and the affective influences is appreciated, which is why Cuban education aims to The comprehensive general education of the new generations is fundamental and an important element to achieve it is the strengthening of the moral values ​​that our boys and girls have and especially the value referred to love of the homeland.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrasco-Lozano, M.E y Veloz-Méndez, A. (2014). Aprendiendo valores desaprendiendo violencia, un estudio con niñas y niños de escuelas de educación básica en el estado de Hidalgo. Ra Ximhai Vol. 10, Número 7 Edición Especial, julio – diciembre. https://www.redalyc.org/pdf/461/46132451004.pdf

Fabelo, Corzo, J. R. (2004). Los valores y sus desafíos actuales. Colección Insumos Latinoamericanos. Disponible en: www.librosenred.com

Gómez Canett, J (2020). Formación de valores inclusivos desde el Proyecto Educativo Institucional. Revista Horizonte Pedagógico. 9(4). En Internet (versión electrónica) Disponible en: http://www.horizontepedagogico.rimed.cu

Pinto Archundia, R. (2016). La importancia de promover los valores del hogar hacia las escuelas primarias. Ra Ximhai, 12(3). https://doi.org/10.35197/rx.12.02.2016.18.rp

Rea Alvear, S. P., & Castro Salazar, A. Z. (2021). Sistema de actividades educativas basadas en el Aprendizaje Colaborativo para Ciencias Naturales. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(Extra 3), 201-225.

Rodríguez OBM, Suárez HA, Morales FY. (2014). Sistema de actividades educativas para fortalecer el valor honestidad en los estudiantes del primer año de la carrera de Bibliotecología en la enseñanza técnica y profesional. Mediciego.20(Suppl: 1). https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=50612

Romero Ramos, L. López Domínguez, S. y Rivera Serrano, A. (2020): Conjunto de actividades para mejorar los aspectos paisológicos en séptimo grado, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/03/actividades-aspectos-paisologicos.html

Published

2022-12-19

How to Cite

Rodríguez Ramos , E. ., Madera Gómez , M. ., & Rodríguez Ramos, Y. (2022). Formation of values in primary school: Formation of values in primary school. Pedagogical Horizon, 11(4), 75–84. Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/276

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas

Most read articles by the same author(s)