From logos to the metaverse. Approach to the concept of Existence in Education

From logos to the metaverse. Approach to the concept of Existence in Education

Authors

  • Pedro Francisco Arcia Hernández Universidad Nacional Experimental de los llanos Centrales Rómulo Gallegos. Estado Guárico, Venezuela https://orcid.org/0000-0003-4472-7642

Keywords:

existencia, educación, virtualidad, metaverso

Abstract

Defining existence has long been an epistemological conflict that has kept disciplines at odds. In the field of education specifically, the ages of knowledge have superimposed a significant weight that has not collaborated with the uniform conceptual dialogic, but rather, on the contrary, has increased the gap that today, more than ever, distances the subject from the assumption of absolute truth. Thus, for example, the transition from myth to logos allows existence to be described as mythological in ancient times, later surpassed by existence as divine in the medieval age, until reaching the biological conception of the term (modern age). This paper seeks to reflect on the conception of existence today and within which the concept of education is inscribed. Its purpose is to interpret a conceptual assumption of education and its fabrics of social coexistence where corporality is not a sine qua non requirement. As a finding, it stands out that the metaverse in education is the systematization of immersive experiences mediated by technologies that promote autonomous and leading learning of and among students without the weight of space and distance as conventional restrictions to grow.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Herrera, R. A., Vázquez, Á. B. M., Sánchez, M. E. S., Soto, M. A. S., & Navarro, A. D. A. (2018). Reflexiones sobre el impacto de la tecnología en el proceso aprendizaje en la Educación Superior. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/754

Alvarado Maldonado, H. P., Cisneros Onitchenko, A. M., & Guaimaro Ávila, J. S. (2022). Educación Virtual: Factores en el aprendizaje y el rol de la motivación en clases virtuales. Revista Scientific, 7(25), 43–61. Recuperado de https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2022.7.25.2.43-61

Aranda, M. M., Cuevas, M. D. C. M., & Vera, A. D. C. (2024). Análisis documental, un proceso de apropiación del conocimiento. Revista Digital Universitaria, 25(6).

Araneda, S. G. (2022). Estética comparada, patuidad y existencia virtual en Étienne Souriau. Boletín de Estética, (59), 49-86. https://doi.org/10.36446/be.2022.59.293. Recuperado de https://boletindeestetica.com.ar/index.php/boletin/article/view/293/199

Ball, M. (2022). Metaverso. Cosa significa, chi lo controllerà e perché sta rivoluzionando le nostre vite. Garzanti. Milano. Recuperado de https://marcialpons.es/media/pdf/51304_El_Metaverso.pdf

Barráez-Herrera, D. P. (2022). Metaversos en el Contexto de la Educación Virtual. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 13(1), 11-19. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2665-02662022000100011

Caballero, B., Pachas, F., y Caballero, V. (2023). Estrategias de aprendizaje virtual y competencia digital en estudiantes de una universidad pública de Lima, 2022. [Virtual learning strategies and digital competence in students of a public university in Lima, 2022]. Varona. Revista Científico Metodológica, (76), e1951, 1-10. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1992-82382023000100008&script=sci_arttext&tlng=en

Cantú-Martínez, P. (2022). Desafíos de la educación virtual en Latinoamérica. Cátedra, 5(1), 71–79. https://doi.org/10.29166/catedra.v5i1.3487

Chicaiza, V., Padilla, R., Chicaiza, S., Paredes, L. (2022). Tecnología de la realidad aumentada en el Interaprendizaje. Revista científica mundo de la investigación y el conocimiento. 6(1), 145-155. https://recimundo.com/~recimund/index.php/es/articl e/view/1514/1949

Dávila, A. (2022). El investigador y el paradigma de investigación. Investigación, Transcomplejidad y Ciencia, 3(2), 44–59. Recuperado a partir de https://revistasuba.com/index.php/INVESTIGACIONTRANSCOMPLEJIDADYCI/article/view/210

Diaz-Colón, Y., & Ereú-Ledezma, E. J. (2024). El metaverso como entorno inmersivo de aprendizaje contexto de la educación. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(1), 327-347. https://remuvac.com/index.php/home/article/view/36

Franco, J. V. A., Arancibia, M., Simancas-Racines, D., & Madrid, E. (2018). Síntesis de información biomédica: revisiones narrativas, revisiones sistemáticas y estructuras emergentes. Medwave, 18(07). http://viejo.medwave.cl/link.cgi/Medwave/Revisiones/RevisionTemas/7354.act?ver=sindiseno

Gadamer, H. G. (2002). Existencialismo y filosofía existencial. Los caminos de Heidegger. Revista Neue Deutsche Hefte, (67-72), Barcelona, España. Recuperado de https://mercaba.org/SANLUIS/Filosofia/autores/Contempor%C3%A1nea/Gadamer/Existencialismo%20y%20filosof%C3%ADa%20existencial.pdf

Galea, A. L. F. (2023). El Metaverso en la educación. https://www.acta.es/medios/articulos/formacion_y_educacion/147001.pdf

García y García, A. (1987). La educación y la transmisión del saber en la Edad Media. Revista Española de Derecho Canónico, 44(116), 369-416.

González, G. P. (1980). El Existencialismo. Boletin Centro Investigaciones Juridicas Politicas Sociales, 8, 7. https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/rtemscj8&div=5&id=&page=

González-Varela, E. (2020). La objeción de Aristóteles en contra de las Formas en Metafísica M.9. Archai. Revista de Estudos sobre as Origens do Pensamento Ocidental, (30), e03030. https://doi.org/10.14195/1984-249X_30_30

Kibuuka, B. (2022). La paideia en el helenismo: formación del ciudadano y valores militares. Historia y Sociedad, 32(1), 18-51.

Ley Leyva, N. V., Morocho Vargas, M. E., & Espinoza Freire, E. E. (2021). La tecnología educativa para enseñanza de la geografía. Conrado, 17(82), 465-472. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000500465&script=sci_arttext&tlng=en

Linares, O., Porcó, A., & Chavarría, C. (2022). El método “hermenéutico–reflexivo” en la enseñanza de la Historia del Diseño: experiencia y propuesta situada (Mendoza-Argentina-2019). In IX Encuentro de Docentes e Investigadores de Historia de la Arquitectura, el Diseño y la Ciudad" Jorge Ramos de Dios"(La Plata y Buenos Aires, 17 al 19 de agosto de 2022). https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/148786

López-Belmonte, J., Pozo Sánchez, S., Moreno-Guerrero, A. J., & Lampropoulos, G. (2023). Metaverso en Educación: una revisión sistemática. https://www.researchgate.net/publication/366590508_Metaverso_y_educacion_una_revision_panoramica

Martínez Silva, J. (2004). El nihilismo en la metafísica de Nietzsche. Universidad de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades, Departamento de Filosofía. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/133706

Meléndez Araya, N. M., Jorquera Pallauta, J. L., & Meléndez Castillo, N. J. (2024). Metaversos en educación: Una mirada desde la Literatura. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 32, 0-0. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-33052024000100210&script=sci_arttext&tlng=pt

Real Academia Española. (2025). Eclecticismo. En Diccionario de la lengua española. Recuperado de https://dle.rae.es/eclecticismo

Samour, H. (2022). ¿Qué es el existencialismo? Revista de Museología" Kóot", 1(13), 20-37. https://camjol.info/index.php/KOOT/article/view/14798

Sánchez Mendiola, M. (2022). El metaverso: .la puerta a una nueva era de educación digital? Investigación En Educación Medica, 11(42), 5–8. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2022.42.22436

Valle, A., Manrique, L., & Revilla, D. (2022). La investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación. https://repositorio.pucp.edu.pe/items/b5d6a4d5-9f3f-4e26-89da-1531725f3931

Virosta, A. V. (2024). Capítulo 11. La enseñanza en la edad media: especial referencia al estudio del derecho. Investigación, desarrollo e innovación en disciplinas con contenidos normativos y sociales, https://www.torrossa.com/en/resources/an/5858265#page=135

Published

2025-12-09

How to Cite

Arcia Hernández , P. F. . (2025). From logos to the metaverse. Approach to the concept of Existence in Education : From logos to the metaverse. Approach to the concept of Existence in Education . Pedagogical Horizon, 14. Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/561

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas