Management of multidisciplinary knowledge for continuous comprehensive training at the Scientific Educational Complex – CEL

Management of multidisciplinary knowledge for continuous comprehensive training at the Scientific Educational Complex – CEL

Authors

Keywords:

Continuing education, multidisciplinarity, relationship between university, society, and educational institution

Abstract

In the current dynamic and complex landscape of scientific development, understanding the challenges facing professional training demands a vision that transcends disciplinary boundaries. It is proposed to assess the importance of multidisciplinary knowledge management in the ongoing comprehensive training of education professionals, within a particular training context: the Ciudad Escolar Libertad Scientific and Educational Complex (CCE-CEL). In this regard, it analyzes how the integration of diverse disciplines in the work of an Institute for Science, Innovation, and Educational Development (ICID) can enrich pedagogical practice, strengthen research capacity, and foster commitment to social transformation, as part of the relationship between academia, society, and educational institutions. The methodological approach to obtaining the results is based on a qualitative research approach, which employs theoretical methods such as analysis-synthesis, deduction-induction, documentary analysis, and theoretical systematization to construct references and integrate information. As a result, some assumptions for the practical implementation of multidisciplinary knowledge management are presented, an operational definition of multidisciplinary knowledge management is proposed, and an integrated work procedure is described. This should characterize the effective connection between an institution of science and educational innovation and the educational institutions of the CEL Scientific Educational Complex, in order to achieve the continuous comprehensive training of education professionals in all training settings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aagard, K., y Siune, K. (Eds.). (2007). The design and delivery of inter- and pluri-disciplinary research Proceedings from MUSCIPOLI Workshop Two. The DaAagaardnish Institute for Studies in Research and Research Policy. https://ps.au.dk/fileadmin/site_files/filer_forskningsanalyse/dokumenter/afsk/Rapporter/Rapport_2002_7.pdf

Barnett, R. (2000). Realizing the University in an age of supercomplexity. Society for Research into Higher Education & Open University Press. Vol. 40, No. 4 (Dec., 2000), pp. 409-422. https://www.jstor.org/stable/3448008

Basurto-Arias, P., Cevallos, M., & Rivadeneira, J. (2023). La interdisciplinariedad y la multidisciplinariedad en el contexto educativo postpandemia. Ciencias de la Educación. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9152382.pdf

Caballero, A. (2001). Interdisciplinariedad y currículum en América Latina: una estructura didáctica para las ciencias. https://www.calameo.com/books/0002331685e58bb00a394

Calvo, T. (Ed.). (1994). Primeros analíticos en Organon. Editorial Gredos. España. https://www.editorialgredos.com

Cardozo, S. (2023). Una aproximación a la interdisciplinariedad como estrategia de enseñanza-aprendizaje desde la perspectiva de docentes universitarios. Revista científica en ciencias sociales, 5(1), 35-43. https://doi.org/10.53732/rccsociales/05.01.2023.35

Caro, J., Díaz-de la Fuente, S., Ahedo, V., Zurro, D., Madella, M. G., y Olmo, R. D. (2020). Multidisciplinariedad, interdisciplinariedad, transdisciplinariedad. En Terra Incognita: Libro blanco sobre transdisciplinariedad y nuevas formas de investigación en el Sistema Español de Ciencia y Tecnología. PressBooks. http://hdl.handle.net/10261/220557

Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P., & Paloniemi, S. (2013). What is agency? Conceptualizing professional agency at work. Educational Research Review, 10, 45–65. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.05.001

Fiallo, J. P. (2004). La interdisciplinariedad: un concepto muy conocido. Interdisciplinariedad: una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias. La Habana: Pueblo y Educación. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n1/rus19117.pdf

Flecha, R., & García, S. (2021). Aprendizaje colaborativo y trabajo multidisciplinar en contextos educativos: lecciones desde la investigación-acción. Revista de Pedagogía Social, 36, 21–39. https://revistadepedagogiasocial.org/articulos/flecha-garcia-2021.pdf

Flores, A. (2022). Actitudes transdisciplinarias de los docentes y logros educativos en Educación Secundaria en Huánuco. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 209-231. https://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21. n45.2022.011

Fraser, N., & Honneth, A. (2019). ¿Redistribución o reconocimiento? Un debate político-filosófico. (J. C. Velasco, Trad.). Ediciones Morata. ISBN: 978-8471129423

Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 72. (2019). Resolución 138. Reglamento para la organización de la Educación de Postgrado. Ministerio de Educación Superior.

Garzón, M., & Herrera, L. (2020). Integración curricular y multidisciplinariedad: desafíos para la formación docente. Revista Colombiana de Educación, 79, 45–66. https://revistacolombianaeducacion.edu.co/articulos/garzon-herrera-2020.pdf

Gourlay, S. (2021). Knowledge ecologies in higher education: A framework for analysis. Studies in Higher Education, 46(8), 1561-1575. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1704721

Harris, A., & Jones, M. (2020). COVID 19 – school leadership in disruptive times. School Leadership & Management, 40(4), 243-247. https://doi.org/10.1080/13632434.2020.1811479

Huberman M. y Levinson, N. (1988). Un modelo empírico para el intercambio de conocimientos docentes entre universidades y escuelas. Revista de Educación 286, Universidad de Sevilla, España, pp. 61-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=18639

Jackson, D. (2022). Learning at the boundaries: Developing professional expertise through multidisciplinary collaboration. Professional Development in Education, 48(3), 387-402. https://doi.org/10.1080/19415257.2020.1744685

Jahn, T., Bergmann, M., y Keil, F. (2012). Transdisciplinarity: Between mainstreaming and marginalization. Ecological Economics, 79, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2012.04.017

Lawrence, R. J. (2004). Housing and health: from interdisciplinary principles to transdisciplinary research and practice. Futures, 36(4), 487-502. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800912001681

Lomas, A., & Pérez, G. (2022). Multidisciplinariedad en el entorno universitario: caminar en la complejidad. Revista Latinoamericana de Innovación Educativa, 5(2), 102–120. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-84372022000200094

Mallén, J. E., y Castillo, L. I. (2022). Multidisciplinariedad en el entorno universitario: Caminar en la innovación educativa. Zincografía, 6(12), 94-111. https://doi.org/10.32870/zcr.v6i12.132

Martínez, E., & Santana, V. (2023). Proyectos multidisciplinares y competencias transversales en estudiantes de posgrado. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 9–28. https://revistadeinvestigacioneducativa.org/vol41/martinez-santana-2023.pdf

Martínez, M. (2007). Conceptualización de la transdisciplinariedad. Polis Revista Latinoamericana, 1(16), 1-35. http://polis.revues.org/4623

Méndez, R. (2024). Epistemic justice in teacher education: Towards a multidisciplinary approach. Teaching and Teacher Education, 139, 104-118. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104418

Mireles, O. y Santos, J.A. (2023). Formación multidisciplinaria para la docencia: diseño, prácticas y alcances de un programa de posgrado. Revista Iberoamericana de Educación 92(1), pp. 137-152. OEI. https://doi.org/10.35362/rie9215815

Mora, C., & Navarro, D. (2021). Evaluación de experiencias multidisciplinares: metodologías y resultados. Educación, Ciencia y Sociedad, 18(4), 55–74. https://educacioncienciaysociedad.org/2021/mora-navarro.pdf

Moraes, M. (2007). Complejidad, transdisciplinariedad y educación: algunas reflexiones. Encuentros Multidisciplinares, 9(25), 4-13. http://www.encuentros-multidisciplinares.org/Revistano25/MaríaCándida Moraes.pdf.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO. http://unesdoc.unesco.org

Morin, E. (2001). Introducción al pensamiento complejo. (Gedisa, Ed.). http://cursoenlineasincostoedgarmorin.org/images/descargables/Morin_Introduccion_al_pensamiento_complejo.pdf

Nicolescu, B. (2002). Manifiesto de la transdisciplinariedad. Ediciones Du Rocher. https://estaciencia.files.wordpress.com

Ochoa, R., & Fuentes, M. (2024). Colaboración interdepartamental y multidisciplinariedad: casos de buenas prácticas en la educación superior. Revista de Gestión Universitaria, 8(1), 33–51. https://revistagestionuniversitaria.org/2024/ochoa-fuentes.pdf

Parra, I.; Miranda, T.; López, Y.; Pino, J.L.; Reynoso, B.C.; Rodríguez, A.; De la Torre, E.; Santana, M. A. y Frías, W. R. (2019). Informe Anual de Resultados Científicos. Proyecto de investigación: “La integralidad en la formación inicial y continua del profesional de la educación”. Documento digital. La Habana, Cuba: CEE. UCPEJV.

Parra, I.; Miranda, T.; López, Y.; Pino, J.L.; Reynoso, B.C.; Rodríguez, A.; De la Torre, E.; Santana, M. A. y Frías, W. R. (2024). Informe parcial de Resultados Científicos. Documento digital. Proyecto de investigación: “La integralidad pedagógica en la formación continua de los profesionales de la educación”. La Habana, Cuba: CEE. UCPEJV.

Perera, F. (2009). Proceso de enseñanza-aprendizaje. Interdisciplinariedad o integración. VARONA, (48-49), 43-49. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360636904007.pdf

Reynoso, C., López, Y. y Linares, A. (2024). Conexión efectiva entre la universidad y las instituciones educativas: Factor esencial para la formación integral continua. Informe parcial de Resultados Científicos. Documento digital. Proyecto de investigación: “La integralidad pedagógica en la formación continua de los profesionales de la educación”. La Habana, Cuba: CEE. UCPEJV.

Rosero, C., Pinos, P., y Segovia, P. (2017). La interdisciplinariedad desde la asignatura de Histología General y Dentaria en la carrera de Odontología. Universidad y Sociedad [seriada en línea], 9 (1), pp. 137-142. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000100019

Salazar, D. (2009). La interdisciplinariedad como tendencia en la enseñanza de las ciencias. En: Álvarez Pérez M. (Ed.), Interdisciplinariedad: una aproximación desde enseñanza aprendizaje de las ciencias. La Habana: Pueblo y Educación; p.85-101. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/843

Saltamacchia, S.; Moroni, V.P.; Urretavizcaya, T.C. y Tedesco, A.B. (1992, noviembre). Estrategias multidisciplinarias en la formación docente [ponencia]. II Encuentro Iberoamericano de Currículum Educacional, Facultad de Educación y Humanidades, Universidad de Tarapacá, Arica, Chile. https://core.ac.uk/download/pdf/296337647.pdf

Schmidt, L., & Tang, K. H. D. (2023). Assessing the impact of multidisciplinary research: A review of current practices. Research Evaluation, 32(1), 45-59. https://doi.org/10.1093/reseval/rvac025

Slot, E. (2017). Multi-, inter- y transdisciplinariedad ¿qué es qué? Utrech University. https://www.uu.nl/en/education/educational-development-training/knowledge-dossiers/interdisciplinary-education-and-cel/multi-inter-and-transdisciplinarity-what-is-what.pdf

Smith, J., & González, P. (2020). Multidisciplinarity in teacher education: strategies for integrating knowledge across domains. International Journal of Educational Development, 78, 102–115. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2020.102115

Socorro, M. (2018). Transdisciplinariedad: Una Mirada desde la Educación. Scientific, 3(10), 278-289. http://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/276/397

Torres, A., Rodríguez, N., & Vega, S. (2022). Aprendizaje basado en problemas y multidisciplinariedad: una aproximación desde la práctica docente. Revista de Tecnología Educativa, 14(2), 121–140. https://revistatecnologiaeducativa.org/2022/torres-rodriguez-vega.pdf

Tummons, J. (2023). Professional learning networks as connective capital: Building capacity through multidisciplinary collaboration. Journal of Educational Change, 24(2), 145-162. https://doi.org/10.1007/s10833-022-09458-2

Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932

Zierhofer, W., & Burger, P. (2007). Disentangling Transdisciplinarity: An Analysis of Knowledge Integration in Problem-Oriented Research. Science and Technology Studies, 20(1), 51-72. https://doi.org/10.23987/sts.55219

Published

2025-10-07

How to Cite

López Rodríguez , Y. ., Gener Navarro , E. J. ., & Rabelo Mari, E. L. . (2025). Management of multidisciplinary knowledge for continuous comprehensive training at the Scientific Educational Complex – CEL: Management of multidisciplinary knowledge for continuous comprehensive training at the Scientific Educational Complex – CEL. Pedagogical Horizon, 14. Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/553

Issue

Section

Aula Abierta

Most read articles by the same author(s)