The José Martí Youth Movement: Resistance, Adaptation, and Legacy in contemporary Cuba
The José Martí Youth Movement: Resistance, Adaptation, and Legacy in contemporary Cuba
Keywords:
Martí Youth Movement, Cuban youth, patriotic education, civic participation, digital divide, decentralizationAbstract
The José Martí-inspired Movimiento Juvenil Martiano (MJM), a pillar of instilling patriotic values among Cuban youth, faces challenges adapting to socioeconomic and digital changes. Empirical research (19892024) analyzes its development using a mixed approach (interviews with 30 youth leaders, document analysis, and a quantitative assessment of participation between 2015 and 2023), assessing its effectiveness as a tool for political socialization. The findings indicate significant contradictions: only 40% of youth are actively involved, with an evident territorial disparity (65% in urban areas versus 35% in rural areas); despite a 140% increase in its online presence, interaction remains low, suggesting superficial activism; furthermore, centralization impedes its adaptation to the local environment, which is exacerbated by the lack of contextualized resources (60% of rural educators report this). Three approaches to its reinvention are suggested: decentralization of operations (strengthening local committees), innovation in teaching (interactive offline formats and co-creation with young people), and qualitative assessment (metrics for a critical understanding of Martí's legacy). It is essential to overcome hierarchical models and link ideology to contemporary issues (employment, migration) to ensure its viability.
Downloads
References
Baute-Freire, L., & Becerril Suárez, Roxana. (2022). Caracterización sociopsicológica de familias de adolescentes con trastornos del comportamiento, pp. 285-301 e-ISSN 2227-6513, Santiago 157, 2022 301 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572020000200005
Benedicto, J., & Urteaga, M. (2022). Estudiar la vida de los jóvenes: comprender sociedades complejas y diversas. E-Book ISBN: 9789004507456, https://doi.org/10.1163/9789004507456_002
Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power. Harvard University Press. https://www.hup.harvard.edu/books/9780674510418
Bozza, J. (2023). El legado martiano en la Revolución Cubana. El pasado como inspiración de un programa emancipatorio. IX Congreso Regional de Historia e Historiografía, 10-11 de noviembre de 2022, Santa Fe, Argentina. EN: H. Ramos, C. Giletta, M. Nicola y N. Vega (Comps.). Actas publicadas. Santa Fe : Universidad Nacional del Litoral, pp. 277-299. En Memoria Académica. Disponible en: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.15581/ev.15581.pdf
Díaz-Canel Bermúdez, M. (2021). Discurso en encuentro con jóvenes durante jornada de trabajo voluntario en Granja Boyeros. En Estévez García, K. R. & Labacena Romero, Y. (Comps.), Palabras que inspiran (p. 63). Ediciones Abril. https://www.presidencia.gob.cu/es/noticias/diaz-canel-los-que-tienen-la-fuerza-la-energia-y-la-capacidad-son-los-jovenes/
Estévez García, K. R., & Labacena Romero, Y. (2024). Palabras que inspiran. CASA EDITORA ABRIL. ISBN 978-959-311-436-3 (no tiene url)
García Canclini, N. (2021). Ciudadanos reemplazados por algoritmos. CROLAR Critical Reviews on Latin American Research: Protagonists of Latin American Futures, Vol. 9, No. 1, February 2021, Berlin: Lateinamerika-Institut of the Freie Universität Berlin, p 50. ISSN 2195-3481. https://refubium.fu-berlin.de/bitstream/handle/fub188/29607/385-2666-1-PB.pdf;jsessionid=D9A56C312AE95189F0A1AD6AE72C8E73?sequence=1#page=52
Gargallo López, B. y Pérez-Pérez, C. (Coords.) (2021). Aprender a aprender, competencia clave en la sociedad del conocimiento. Su aprendizaje y enseñanza en la universidad. Valencia, Tirant Humanidades, 452 pág. Estudios Sobre Educación, 43, 209-212. https://doi.org/10.15581/004.43.209
Guanche Ledesma R. (2023). UJC: son tiempos de hacer cosas nuevas. Periódico Juventud Rebelde, 23 junio 2023. https://www.juventudrebelde.cu/cuba/2023-06-23/ujc-son-tiempos-de-hacer-cosas-nuevas
Guanche, Jesús. (2022). El Callejón de las Tradiciones, una experiencia de trabajo comunitario y mucho más… (español y/and english). https://www.researchgate.net/publication/358040818_El_Callejon_de_las_Tradiciones_una_experiencia_de_trabajo_comunitario_y_mucho_mas_espanol_yand_english
Jiménez Guethón, Reynaldo Miguel, Álvarez Cruz, Jagger, & Hidalgo López Chávez, Vilma. (2021). Un enfoque sistematizador a estudios sobre participación y equidad en Cuba. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(1), Epub 01 de abril de 2021. Recuperado en 09 de mayo de 2025, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100023&lng=es&tlng=es.
Labacena Romero Y. (2023). Juntos por una mejor juventud. Juventud Rebelde https://juventudrebelde.cu/index.php/autores/yuniel-labacena-romero
Martínez Hernández, L. (2022). Que todos los jóvenes encuentren espacio en la UJC y la FEU. Juventud Rebelde. https://juventudrebelde.cu/index.php/cuba/2022-01-31/que-todos-los-jovenes-encuentren-espacios-en-la-ujc-y-la-feu
MINED. (2021). Documentos rectores del III Perfeccionamiento Educativo. La Habana: Ministerio de Educación. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/10/investigacion_3_perfeccionamiento.pdf
Nuñez Manzanares, Y., & Estévez García, K. R. (2021). «Construyendo futuro»: una experiencia participativa con adolescentes de la secundaria básica Luis Melián, de San Miguel del Padrón. Perfiles De La Cultura Cubana, 29, 61-82. https://perfiles.cult.cu/index.php/perfiles/article/view/30
Oficina Nacional de Estadística e Información (ONEI). (2023). Encuesta Nacional de Juventud 2022. https://www.onei.gob.cu/anuario-estadistico-de-cuba-2023
Puisseaux Moreno , E., Zayas La O, I. D., & Bacaro Ledo, J. de los Ángeles. (2024). Movimiento Juvenil Martiano: contribución a la formación política juvenil ante las demandas actuales del país. Revista Científica Universitaria Ad Hoc, 5(13), 103111. Recuperado a partir de https://revistaadhoc.isri.cu/index.php/rah/article/view/166
Ramírez Varela, Francisco. (2020). Juventud y movimientos sociales: reflexiones sobre la Generación Global latinoamericana. Revista Argentina de Estudios de Juventud. e030. 10.24215/18524907e030. https://www.researchgate.net/publication/339634381_Juventud_y_movimientos_sociales_reflexiones_sobre_la_Generacion_Glocal_latinoamericana
Varona Domínguez, Freddy. (2020). Ideas educacionales de Paulo Freire. Reflexiones desde la educación superior. MediSur, 18(2), 233-243. Epub 02 de abril de 2020. Recuperado en 10 de mayo de 2025, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000200233&lng=es&tlng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Caridad Meyvis Estévez Echevarría , Keyla Rosa Estévez García, Leonardo Pérez Lemus, Gretell Centurión Hurtado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Horizonte Pedagógico es una revista Open Access, lo que quiere decir que todo su contenido es accesible libremente sin cargo para el lector o su institución. Los usuarios están autorizados a leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar a los textos completos de los artículos de esta revista sin permiso previo del editor o del autor, de acuerdo con la definición BOAI de open access. Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: Los autores conservarán los “Derechos de autor” y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo. La revista se encuentra protegida bajo una licencia internacional de Creative Commons Attribution License Atribución 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0), que permite a otros compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), para cualquier propósito, incluso comercialmente. Bajo las siguientes condiciones: atribución (usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios y no comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la revista o el autor de la publicación.