Emotional well-being in migrant students. An educational approach in the chilean context

Emotional well-being in migrant students. An educational approach in the chilean context

Authors

Keywords:

Emotional well-being, human rights, education, students, migration

Abstract

The purpose of this article was to understand the situation of migrant students in the Chilean context in terms of their emotional well-being. Likewise, it was circumscribed under the gaze of the qualitative approach following a bibliographic research protocol, with support in hermeutics and a reflexivity exercise that allowed to determine as a result and its discussion that it is the duty of the Chilean State and educational institutions to ensure the emotional well-being of migrant students through public policies with this trend and the attention and guidance of them by the entire educational community, within the framework of raising awareness about diversity, inclusion, non-discrimination and multiculturalism. It was concluded that the situation of migrant students within Chile with respect to their emotional well-being will be subject to the good practices that are generated to protect them from a perspective based on human rights as well as their personal situations. Furthermore, it was understood that there are multidimensional factors that can impact this emotional well-being, and it is mandatory that educational institutions and the Chilean government carry out an audit so they conduct themselves efficiently in the search to guarantee the integrity of the migratory population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baca, N., García Fajardo, S. y Sosa Márquez, M. (2019). Desafíos multidimensionales en la educación para migrantes en México. Estudios pedagógicos (Valdivia), 45(3), 407-421. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300407

Cerón, L., Pérez, M. y Poblete, R. (2017). Percepciones docentes en torno a la presencia de niños y niñas migrantes en escuelas de Santiago: Retos y desafíos para la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11(2), 233-246. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-73782017000200015&script=sci_abstract

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2022). Migración internacional en América Latina y el Caribe: tendencias y perfiles de los migrantes. CEPAL. https://digitallibrary.un.org/record/498078?ln=es&v=pdf

Cuenca, A., Álvarez, M, Ontaneda, L., Ontaneda, E., Ontaneda, S. (2021). La taxonomía de Bloom para la era digital: actividades digitales docentes en octavo, noveno y décimo grado de Educación Básica General (EGB) en la habilidad de “comprender”. Revista Espacios, 42(11), 11-25. http://revistaespacios.com/a21v42n11/a21v42n11p02.pdf

Durán-Migliardi, C. y Thayer-Correa, L. (2020). Ciudadanía precaria: Hacia una definición conceptual para la caracterización de los procesos migratorios contemporáneos. Republicana, 28, 97-117.https://doi.org/10.21017/rev.repub.2020.v28.a78

Gálvez, R. (17 de agosto 2024). El creciente peso de la matrícula escolar migrante el Santiago. La Tercera. https://www.latercera.com/nacional/noticia/el-creciente-peso-de-la-matricula-escolar-migrante-en-santiago/HMFQF7UQDVCBZOHJCN6BHWTARY/#

Mardones, T. (2017). Educación intercultural en el currículum nacional chileno. Revista Intersecciones Educativas, 7(1), 69-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8014391

Mondaca, G. (2024). Matrícula de estudiantes extranjeros en educación superior creció un 19% en 2024). La Tercera. https://www.latercera.com/nacional/noticia/matricula-de-estudiantes-extranjeros-en-educacion-superior-crecio-un-19-en-2024/KLUSTNUGPJFPXAJFD2V2ATRCKU/#:~:text=Matr%C3%ADcula%20de%20estudiantes%20migrantes%20ha,del%20universo%20total%20de%20estudiantes

Olaya, M., Ayala, M. y Valenzuela-Vergara, E. (2024). Políticas públicas orientadas a estudiantes migrantes: ¿Qué se está haciendo en Chile? Pontificia Universidad Católica de Chile. https://politicaspublicas.uc.cl/web/content/uploads/2024/07/Temas-Agenda-172-1-1.pdf

Organización de Estados Americanos, (1948). Declaración Americana de los Derechos y Deberes del Hombre. OEA. https://www.oas.org/es/cidh/mandato/basicos/declaracion.asp

Organización de Naciones Unidas, (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Naciones Unidas. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Organización de Naciones Unidas, (1966). Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. Naciones Unidas Derechos Humanos. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-economic-social-and-cultural-rights

Organización de Naciones Unidas, (1990). Convención Internacional sobre la Protección de los Derechos de Todos los Trabajadores Migratorios y de sus Familias. Naciones Unidas Derechos Humanos. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/international-convention-protection-rights-all-migrant-workers

Organización Internacional para las Migraciones (2021). Informe Organización Internacional para las Migraciones. OIM. https://publications.iom.int/books/sintesis-del-informe-anual-de-2021

Peláez H., O. A., Gallego Henao, A. M., Arroyave Taborda, L. M., y Gaviria Pérez, J. L. (2021). Migración como fenómeno social que afecta la educación, la economía y el bienestar integral. Revista De Ciencias Sociales, 27(4), 149-159. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i4.37239

Poblete, R. (2018). El trabajo con la diversidad desde el currículo en escuelas con presencia de niños y niñas migrantes: estudio de casos en escuelas de Santiago de Chile. Perfiles Educativos, XI (159), 51-65. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n159/0185-2698-peredu-40-159-51.pdf

Poblete, R. y Galaz, C. (2017). Aperturas y cierres para la inclusión educativa de niños/as migrantes en Chile. Revista Estudios Pedagógicos, XLIII (3), 239-257. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052017000300014

Quiroga, M. y Aravena, F. (2018). La respuesta de directores escolares ante la respuesta de la inclusión educativa en Chile. Revista Calidad en la Educación, 49, 82-111. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-45652018000200082

Román Soto, D. (2019). La educación inclusiva en Chile. Tensiones y encuentros entre la política pública vigente (Decreto no 170, 2009 y Decreto no 83, 2015) y el espacio didáctico. Revista Akadèmeia, 18, 88-118. https://repositorio.ugm.cl/handle/20.500.12743/2130

Sánchez, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital Investigación y Docencia 13 (1), 101-122. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162019000100008

Stefoni, C., Stang, F. & Riedemann, A. (2016). Educación e interculturalidad en Chile: Un marco para el análisis. Estudios internacionales, 48(185), 153-182. https://dx.doi.org/10.5354/0719-3769.2016.44534.

Superintendencia de Educación. (2017). Discriminación en la Escuela, Descripción y análisis a partir de denuncias de discriminación recibidas en la Superintendencia de Educación, presentes en las escuelas de nuestro país. Recuperado de: Recuperado de: https://oei.cl/uploads/files/news/publications/92/INFORME_FINAL_DENUNCIAS-_DISCRIMINACION_SUPEREDUC.pdf.

UNESCO. (2021). La educación para los migrantes: un derecho humano inalienable. UNESCO. https://es.unesco.org/courier/2018-4/educacion-migrantes-derecho-humano-inalienable

Universidad de la Frontera. (2024). Aumentan cifras de estudiantes extranjeros que eligen Chile para cursar sus estudios de Educación Superior. Universidad de la Frontera. https://www.ufro.cl/index.php/noticias/12-destacadas/7680-aumentan-cifras-de-estudiantes-extranjeros-que-eligen-chile-para-cursar-sus-estudios-de-educacion-superior

Vera-Álvarez, N., y Riquelme-Sandoval, S. (2021). Trayectorias y tensiones culturales en adolescentes migrantes residentes en Chile. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 20(1), 1–21. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.1.5079

Published

2025-07-07

How to Cite

Prince Torres, Ángel C., & Bastidas, C. E. . (2025). Emotional well-being in migrant students. An educational approach in the chilean context: Emotional well-being in migrant students. An educational approach in the chilean context. Pedagogical Horizon, 14. Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/458

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas