Family Guidance for Comprehensive Sexuality Education in Autism Spectrum Disorder
Family Guidance for Comprehensive Sexuality Education in Autism Spectrum Disorder
Keywords:
family guidance, comprehensive sexuality education, Autism Spectrum DisorderAbstract
This article aims to develop a proposal for family guidance workshops focused on comprehensive sexuality education for adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD). The study was carried out using a qualitative approach and incorporated theoretical methods such as analysis-synthesis, inductive-deductive reasoning, and a systemic-structural perspective, alongside empirical techniques including participant observation, document analysis, and questionnaires applied to family members. Results indicate that although there are institutional efforts geared toward educational support, attention to the sexual dimension in adolescents with ASD remains limited. The reviewed documents show minimal presence of this topic in school councils, parent meetings, and pedagogical development strategies. Furthermore, sexual behaviors were identified among the observed adolescents, and families demonstrated a positive attitude toward receiving specialized guidance. Based on these findings, a methodological structure of workshops is proposed, integrating contextualized content, inclusive pedagogical principles, and respectful approaches to affective-sexual diversity, with the aim of strengthening the educational role of families and promoting the integral development of adolescents with ASD.
Downloads
References
Borrego Dot, Y., González Martínez, M. de la C., & Pérez Lemus, L. (2022). El proyecto educativo institucional para la atención de alumnos con necesidades educativas especiales. Conrado, 18(89), 580–589. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442022000600580&script=sci_arttext&tlng=pt
Cheak-Zamora, N. C., Teti, M., & First, J. (2019). ‘Transitions are scary for our kids, and they’re scary for us’: Family member and youth perspectives on the challenges of transitioning to adulthood with autism. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 32(3), 519–530. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25753589/
Cabello García, Marina & Mandak Arjona, Aylin & Moscato, Gianluigi & Del Pino-Brunet, Natalia. (2023). INTERVENCIÓN EDUCATIVA AFECTIVO-SEXUAL EN ADOLESCENTES CON TEA. https://www.researchgate.net/publication/376807283_INTERVENCION_EDUCATIVA_AFECTIVO-SEXUAL_EN_ADOLESCENTES_CON_TEA
Gil Llario, M. D., Ruiz Palomino, E., Iglesias Campos, P., & Fernández García, O. (2018). Eficacia del programa de educación afectivo-sexual EAS-SALUSEX para adolescentes con TEA. (2018). Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 2(1), 395-406. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v2.1249
Hancock, G. I., Stokes, M. A., & Mesibov, G. B. (2017). Socio‐sexual functioning in autism spectrum disorder: A systematic review and meta‐analyses of existing literature. Autism Research, 10(11), 1823–1833. https://doi.org/10.1002/aur.1831
Jiménez, R., & Verdecia, E. (2021). Educación en Cuba. Criterios y experiencias desde las Ciencias Sociales. Publicaciones Acuario, Centro Félix Varela. ISBN 978-959-7226-67-3, https://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/flacso-cu/20210322115651/Educacion-Cuba.pdf
Martínez, L. H., & Orúe, E. F. H. (2021). El estilo de dirección en el proceso del III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Ciencias Pedagógicas, 14(3), 245–255. https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/ICCP/article/view/343
El proyecto educativo institucional: su novedad en Cuba (Revisión) . (2022). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 19(1), 30-45. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3713
Ortiz Torres, E. (2021). El enfoque histórico cultural en las investigaciones educacionales cubanas. De la tradición al tradicionalismo. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 89–95. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000100089&script=sci_arttext
Pérez Hernández, R. J., Cardoso Camejo, L., & Reyes-González, Y. (2024). El materialismo dialéctico en las competencias laborales como parte de la educación avanzada. Órbita Científica, 30(129). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/2671
Plaza Aguilar, D. (2023). Guía sobre necesidades afectivo-sexuales en personas con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Asociación Asperger-TEA Sevilla. https://aspergersevilla.org/wp-content/uploads/2023/04/GUIA-DE-NECESIDADES-AFECTIVO-SEXUALES-EN-PERSONAS-CON-TEA-SA.pdf
Pugliese, C. E., Ratto, A. B., Granader, Y., Dudley, K. M., Bowen, A., & Kenworthy, L. (2020). Feasibility and preliminary efficacy of a parent-mediated sexual education curriculum for youth with autism spectrum disorders. Autism, 24(1), 64–79. https://doi.org/10.1177/1362361319842978
Rivero, B. M. G. (2018). ¿Por qué el enfoque histórico cultural? InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 5(2), 24–33. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/download/159/94
Suárez Suárez, H., Maturell Aguilera, A., & Velázquez Fombellida, N. (2023). La gestión del proyecto educativo institucional de la zona escolar rural: resultados de un estudio diagnóstico (Original). (2022). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 19(1), 59-77. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3715
Torres Fernández, P. (2022). La práctica como punto de partida en la investigación educativa en Cuba. CubaEduca Blog. https://blog.cubaeduca.cu/frontend/detail/115
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eddy Luis Ocampo Barrueta, Jorge Félix Massani Enriquez , Yiddishy Rodríguez Veloz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Horizonte Pedagógico es una revista Open Access, lo que quiere decir que todo su contenido es accesible libremente sin cargo para el lector o su institución. Los usuarios están autorizados a leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar a los textos completos de los artículos de esta revista sin permiso previo del editor o del autor, de acuerdo con la definición BOAI de open access. Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: Los autores conservarán los “Derechos de autor” y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo. La revista se encuentra protegida bajo una licencia internacional de Creative Commons Attribution License Atribución 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0), que permite a otros compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), para cualquier propósito, incluso comercialmente. Bajo las siguientes condiciones: atribución (usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios y no comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la revista o el autor de la publicación.