In search of conceptual dialogues between Autogestión Pedagógica and Militant Feminisms

In search of conceptual dialogues between Autogestión Pedagógica and Militant Feminisms

Authors

Keywords:

pedagogical self-management, feminisms, experience, body, assembly

Abstract

This article explores the semantic and conceptual relations between autogestión pedagógica and militant feminisms, with the aim of establishing a referential framework that articulates both theoretical currents. By means of a bibliographical review, various feminist currents and the theory of autogestión pedagógica coming from the French school are approached. In order to do so, key concepts are identified that allow these categories to be compared, highlighting the place they occupy in their respective theoretical constructions and highlighting the effects they produce. The analysis presented in this article allows us to point out that some feminist currents and the theory of autogestión pedagógica of French origin converge in the emphasis of certain aspects. These include the importance of experiences and the relevance of bodies understood as fundamental tools for constructing contextualised theories based on the territories in which they are inscribed. The methods employed, including literature review and conceptual comparison, highlight similarities and complementarities, as well as inherent tensions between the two theoretical perspectives. The results of the analysis make visible that it is important to link these perspectives in university pedagogical practices in order to reaffirm that: a) active student participation enriches teaching and learning practices; b) such interaction reaffirms active participation and also claims rights and the construction of critical identities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, S. (2017). Vivir una vida feminista. Edicions Bellaterra. Recuperado en http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1853-001X2020000200121&lng=es&tlng=es

Arruzza, C.; Bhattacharya T. & Fraser, N. (2019). Manifiesto de un feminismo para el 99 %. Ediciones Herder. Recuperado en https://www.legisver.gob.mx/equidadNotas/publicacionLXIII/Manifiesto%20de%20un%20feminismo%20para%20el%2099%25%20-%20Cinzia%20Arruzza,%20Tithi%20Bhattacharya,%20Nancy%20Fraser%20(2019).pdf

Crenshaw, K. (1991). Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color. Stanford Law Review, 43 (6), pp. 1.241-1.299. Recuperado en https://doi.org/10.2307/1229039

Gago, V.; Malo, M. & Cavallero, L. (2020). La Internacional Feminista. Luchas en territorios y contra el neoliberalismo. Traficantes de Sueños. Recuperado en https://traficantes.net/sites/default/files/pdfs/LEM12_la%20internacional_web_2.pdf

Heras Monner Sans, A. I. (2011). En busca de la autonomía. Un análisis sociolingüístico de experiencias asamblearias. PostConvencionales, 3, 103-130. Recuperado en https://www.aacademica.org/ana.ines.heras/106

Heras, A. I. (2023a). Autogestión pedagógica en la universidad. Una propuesta arácnida. Ponencia presentada en III Encuentro Internacional F. Deligny.

Heras, A. I. & Lestani, M. E. (2023b). Fuerzas instituyentes en aulas universitarias. Recuperado en https://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/obligatorias/144_psico_institu1/material/descargas/memorias_2023.pdf

Lapassade, G. (1970) Autogestión pedagógica. (2° ed.) Gedisa Editorial.

Lestani, M. E. & Meyer, C. (2022). La Autogestión Pedagógica en las Aulas: una Práctica Política. Revista del Observatorio Social sobre Empresas Recuperadas y Autogestionadas, N.º 18, 2022. ISSN 1852-2718. Recuperado en https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/osera/article/view/7639/6428

Lestani, M. E., Álvarez, G. y Heras, A. (2022). Socialización de estudiantes universitarios de primer año en prácticas de lectura y escritura. Un enfoque interdisciplinar. Psicopedagógica 13(17), 36-66. Recuperado en https://doi.org/10.1007/978-3-030-63157-4_9

Parra, F. (2018). La potencia de los feminismos latinoamericanos para una ruptura epistemológica con el universalismo eurocéntrico del feminismo hegemónico: Críticas desde el margen. Revista latinoamericana del Colegio Internacional de Filosofía (3), 85-101. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.12350/pr.12350.pdf

Parra, F. (2021). El feminismo será antirracista o no será. Joselito Bembé. Revista Político Cultural (2), 37-43. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.12875/pr.12875.pdf

Parra, F.; Busquier, L. (2022). Retrospectivas de la interseccionalidad a partir de la resistencia desde los márgenes. Las Torres de Lucca, 11 (1), 23-35. En Memoria Académica. Disponible en: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.12946/pr.12946.pdf

Trebisacce, C. (2016). Una historia crítica del concepto de experiencia de la epistemología feminista. Recuperado en https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/178857

Vargas, V. (2006). Las miradas y estrategias políticas feministas en el nuevo milenio: una perspectiva desde América Latina. Observatorio Social de América Latina - CLACSO, (20), 321-330. Recuperado en https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/osal/20110417063001/36vargas.pdf

Published

2024-12-13

How to Cite

Pulleiro, L. (2024). In search of conceptual dialogues between Autogestión Pedagógica and Militant Feminisms : In search of conceptual dialogues between Autogestión Pedagógica and Militant Feminisms . Pedagogical Horizon, 13. Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/380

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas