Pedagogical professional improvement system for human resources through technologies
Pedagogical professional improvement system for human resources through technologies
Keywords:
pedagogical professional development, technology, business management, professional performance, professional improvementAbstract
Globalization, the development of information and communications technologies and other sociodemographic factors have modified the way different agencies are managed, including companies, which requires professional improvement of human resources in order to do the same. an efficient and competent entity in the market. In this sense, the objective of this article is to propose a system of pedagogical professional improvement for the improvement of professional performance of the managers and commercial specialists of the Correos de Cuba Business Group through the use of technologies. Based on an initial diagnosis and consultation with experts, the needs to improve human resources were determined to optimize processes through the use of technologies. Quantitative methodology was used with the use of theoretical and empirical techniques and methods. This served as the basis for the design of the proposal for the pedagogical professional development system for human resources. The main results were: a pedagogical professional improvement system composed of a set of actions and activities to improve professional performance, which allows them to make effective decisions, improve and increase productivity and obtain competitive advantages to remain in the market. The research on the proposal of a pedagogical professional improvement system for human resources through technologies was conceived in a creative, motivating and innovative way to provide maximum benefit, which is of utmost importance to guarantee sustainable success, and the strategic projection of the company.
Downloads
References
Addine Fernández, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Pueblo y Educación. La Habana. https://profesorailianartiles.files.wordpress.com/2013/03/didc3a1ctica.pdf
Avendaño, W.R., Hernández, C.A. y Gamboa, A. A. (2022). Tecnologías de la información y crecimiento empresarial. Revista boletín Redipe, 11(1), 523-533. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1660
Blanco, L. (2017). Informatización y dirección de empresas en Cuba: evolución y desafíos. COFIN Habana, 11(1) ,1-13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2073-60612017000100014
CEPAL. (2021). Tecnologías digitales para un nuevo futuro. Editorial CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/46816-tecnologias-digitales-un-nuevo-futuro
Costa Bravo, M. (2022) La gestión científica pedagógica en el desempeño profesional del docente con título de máster [Tesis doctoral]. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. https://drive.google.com/file/d/121WfeSlAMiqe22EOvYrzNk1bSbLjcxoU/view?usp=drive_link
Delgado, M. (2019). Enfoque y métodos para la innovación en la administración pública y empresarial. Revista cubana de administración pública y empresarial, 3(2) ,141-153. https://www.presidencia.gob.cu/media/filer/public/2022/10/08/delgado_m_2019_enfoques_y_metodos_para_la_innovacion_en_la_gestion_publica_y_empresarial.pdf
De la Peña Consuegra, G. y Velázquez Ávila, R.M. (2018). Algunas reflexiones sobre la teoría general de sistemas y el enfoque sistémico en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 31-44. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/3074
Díaz Pérez, M. (2005). La gestión de los recursos humanos en las organizaciones. Editorial Félix Varela. https://www.researchgate.net/publication/343558607_LA_GESTION_DEL_POTENCIAL_HUMANO_EN_LAS_ORGANIZACIONES_PLANTEAMIENTO_Y_RESULTADOS_DE_UNA_INVESTIGACION
Hernández, M., Añorga, J., y Sosa, T. (2018). El mejoramiento del desempeño profesional para las actuaciones medicolegales desde la óptica de la Educación. Panorama. Cuba y Salud, 13(2). https://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/877
López Z.S. (2019). Enfoques teóricos acerca de la superación profesional, una mirada en las áreas técnicas. Varona. Revista Científico Metodológica, (68), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382019000100004&lng=es&tlng=es
Martínez, L. y Figueras, R. (2022). Revisión sobre Industria 4.0 en el contexto cubano. Retos de la Dirección, 16(2), 109-130. http://scielo.sld.cu/pdf/rdir/v16n2/2306-9155-rdir-16-02-109.pdf
Ramírez-Cáceres, M. E. y Cudeiro-Cano, A. (2022). Desarrollo de tecnologías en la gestión de los procesos de capital humano. Revista Ciencias Holguín, 28(3), 9-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181572159002
Vargas, I., Torres, Y., Ruiz, R. R. y Rodríguez, M. (2018). Estrategia de superación para la capacitación profesional de los especialistas de la dirección comercial en la empresa Pedro Soto Alba," Revista Caribeña de Ciencias Sociales, Servicios Académicos Intercontinentales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/07/capacitacion-profesional.html
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liber Labrada Suárez, Marta Mulet Fernández, Leonardo Pérez Lemus, María de la Caridad González Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Horizonte Pedagógico es una revista Open Access, lo que quiere decir que todo su contenido es accesible libremente sin cargo para el lector o su institución. Los usuarios están autorizados a leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar a los textos completos de los artículos de esta revista sin permiso previo del editor o del autor, de acuerdo con la definición BOAI de open access. Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: Los autores conservarán los “Derechos de autor” y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo. La revista se encuentra protegida bajo una licencia internacional de Creative Commons Attribution License Atribución 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0), que permite a otros compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), para cualquier propósito, incluso comercialmente. Bajo las siguientes condiciones: atribución (usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios y no comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la revista o el autor de la publicación.


















