Circle of interest for motivation to the mathematical subject in third grade students
Circle of interest for motivation to the mathematical subject in third grade students
Keywords:
Motivation toward study, learning mathematic, complementary activity, circle of interestAbstract
Teaching – learning process en Primary Education demands the need for learning to be more developing every day, therefore the teacher must focus on new strategies to enhance motivation toward the subjects taught, allowing a comprehensive development. This process is mediated by the existing relationships between the objectives and contents to be achieved by this age group, in addition to taking into account the teaching reality they have in order to appropriate the contents. The motivational deficiencies identified invite us to reflect on the educational work in Primary Education in the subject of Mathematic. In addition to the use of the circle of interest, as a means of acquiring the contents addressed in this subject, taking into account the variability and potentialities of the students so that greater motivation is achieved toward its study. The objective of this article is to propose some a circle of interest for motivation to learn mathematics in students in the first cycle of Primary School, encouraging students become more interested in these contents, increasing their cognitive and motivational abilities, obtaining a independence on his part, these changes would have an impact on his academic performance, making him work according to his type of learning, encouraging him and not forcing him, thus increasing his mathematical knowledge, hence the effective importance of the proposed circle of interest.
Downloads
References
Albertí, M. (2018). Las matemáticas de la vida cotidiana. La realidad como recurso de aprendizaje y las matemáticas como medio de comprensión. Editorial Los Libros de la Catarata, Madrid. https://uees.edu.ec/las-matematicas-en-la-vida-cotidiana/
Calle Chacón, L. P,.Garcia-Herrera, D. G, Constantino Ochoa-Encalada, S, Erazo-Álvarez, J. C (2020) La motivación en el aprendizaje de la matemática: Perspectiva de estudiantes de básica superior, Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, Vol. V, No 1, ISSN: 2542-3088, http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.794
Choez Galarza, P. Y, Benavides Herrara, V. P (2021) Rol de la motivación en el proceso enseñanza-aprendizaje mediada por los E-learning y las TIC, Revista Anual Acción y Reflección Educativa, ISSN L 2664-3775 No. 050, https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/22154/1/UPS-GT003668.pdf
Cobeña Napa, M. A, Moya Martinez, M. E (2019) El papel de la motivación en el proceso de enseñanza- aprendizaje, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, ISSN 1989-4155, https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/08/motivacion-ensenanza-aprendizaje.html
ICCP (2018) Propuestas para la transformación de las instituciones educativas. Documentos para los participantes del evento https://www.mined.gob.cu/instituto-central-de-ciencias-pedagogicas-iccp
Naciones Unidas (2018). La agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe, (LC/G.2681-P/Rev. 3), Santiago. ISBN 978-92-1-058643-6 (versón PDF). Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf
Ministerio de Educación Cuba (MINED). (2023, 5 de septiembre). Nuevas formas de trabajo en las instituciones y modalidades educativas. Resolución No. 121 de 2023. La Habana Cuba.
Rico Montero, P, Santos, E. M, Martín-Viaña. V, García. M, Castillo. S. (2008). El Modelo de escuela primaria: una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación, ISBN 978-959-13-1776-6
Rodríguez, M. E (2010) La matemática: ciencia clave en el desarrollo integral de los estudiantes de educación inicial, Revista del Instituto de Estudios en Educación, Universidad del Norte, ISSN 1657-2416, No 13, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85317326009
Romero Artavia, E., Mora Campos, A., González Víquez, W., Garbanzo Hernández, P.R., Zamora-Araya, J. A., Quirós, F., & García Vargas, S. (2020). Desarrollo de la motivación en estudiantes de secundaria mediante la implementación de un programa educativo en Artes Plásticas basado en el Aprendizaje Cooperativo. Cuadernos de Investigación Educativa, 11(2), p. 117-131. https://doi.org/10.18861/cied.2020.11.2.2990
Soledispa Rivera, A. M, San Andrés Soledispa, E. J, Soledispa Pin, R.A (2020) Motivación y su influencia en el desempeño académico de los estudiantes de educación básica superior, Revista Sinapsis, Vol. 3, No. 18 , ISSN 1390 – 977, https://www.itsup.edu.ec/sinapsis
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gabriela Rodríguez Castañeda , Idelvis López Guillén, Iraida Cruz Barcelay

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Pedagógico es una revista Open Access, lo que quiere decir que todo su contenido es accesible libremente sin cargo para el lector o su institución. Los usuarios están autorizados a leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar a los textos completos de los artículos de esta revista sin permiso previo del editor o del autor, de acuerdo con la definición BOAI de open access. Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: Los autores conservarán los “Derechos de autor” y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo. La revista se encuentra protegida bajo una licencia internacional de Creative Commons Attribution License Atribución 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0), que permite a otros compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), para cualquier propósito, incluso comercialmente. Bajo las siguientes condiciones: atribución (usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios y no comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la revista o el autor de la publicación.


















