System of activities for family education in bilingual communication

System of activities for family education in bilingual communication

Authors

  • Diana Chile Viera Escuela Especial para niños con trastornos de la Comunicación y el Lenguaje ¨Miguel Basilio Díaz Santamaría¨ del Cerro, La Habana, Cuba https://orcid.org/0000-0001-5322-3898
  • Lisandra Rosa Díaz Pérez Círculo Infantil ¨Los Pequeños Constructores del 2000¨ de Guanabacoa, La Habana, Cuba https://orcid.org/0000-0002-2579-9870
  • Heidy Boix García Círculo Infantil ¨Blancas Mariposas¨ del Cotorro, La Habana, Cuba https://orcid.org/0000-0002-5098-7849

Keywords:

deaf, family, communication, bilingual, activity system

Abstract

The influence of the family environment on the student and especially the importance of parents in their own acquisitions such as language, the formation of habits, attitudes, constitutes one of the most important factors in the life of the deaf student and their education. Both parents and the family in general contribute actively to its development, being them the special point for success. In the family of the deaf student there are communicative difficulties because the linguistic code for communication is not mastered. Family education for the development of bilingual communication in deaf students is a topic of great importance for all those involved in the educational process, the research is carried out in the Special School for deaf and hard of hearing students "René Vilches Rojas" from the recognition of the family as the first educational institution. It responds to the research line of the master's degree "The foundations of current Primary Education and the processes of educational inclusion. The objective of this article is to: propose a system of activities for family education that contributes to the development of bilingual communication in deaf students who are in first grade. The use of different theoretical, empirical and mathematical-statistical methods made it possible to determine the state of preparation of the family for the development of bilingual communication in deaf students and to determine their needs and potentialities. The application of the activities system demonstrated that by guiding and preparing families in terms of bilingual communication with their children, an active and leading participation of families in their children's education can be achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Chile Viera, Escuela Especial para niños con trastornos de la Comunicación y el Lenguaje ¨Miguel Basilio Díaz Santamaría¨ del Cerro, La Habana, Cuba

Lic. Educación Logopedia Especialista de la Escuela Especial para niños con trastornos de la Comunicación y el Lenguaje ¨Miguel Basilio Díaz Santamaría¨ del Cerro, La Habana, Cuba. Estudiante de la Maestría en Educación y Desarrollo Infantil, perteneciente a la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

Lisandra Rosa Díaz Pérez, Círculo Infantil ¨Los Pequeños Constructores del 2000¨ de Guanabacoa, La Habana, Cuba

Lic. en Educación Logopedia Especialista del Círculo Infantil ¨Los Pequeños Constructores del 2000¨ de Guanabacoa, La Habana, Cuba. Estudiante de la Maestría en Educación y Desarrollo Infantil, perteneciente a la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

Heidy Boix García, Círculo Infantil ¨Blancas Mariposas¨ del Cotorro, La Habana, Cuba

Lic. en Educación Logopedia, Especialista en el Círculo Infantil ¨Blancas Mariposas¨ del Cotorro, La Habana, Cuba. Estudiante de la Maestría en Educación y Desarrollo Infantil, perteneciente a la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

References

Alarcón Castillo, Y., García González, M. M., Gómez Cardoso, Á. L., & Castillo del Risco, Y. Y. (2022). Orientación a la familia del niño con necesidades educativas sensorial de tipo auditiva. Humanidades Medicas, (22) 12. Recuperado a partir de https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2299

de Armas Ramírez, N., Marimón Carrazana, J. A., Guelmes, L. E., Rodríguez del Castillo, M. A., & Lorences González, J. (2005). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Universidad Pedagógica Félix Varela. Recuperado a partir de http://plataforma-educativa.gesta.cu/pluginfile.php?file=%2F2792%2Fmod_folder%2Fcontent%2F0%2FResultados%20cient%C3%ADficos.%20Aportes%20de%20la%20investigaci%C3%B3n.pdf&forcedownload=1

del Carmen Domínguez, D., Rodríguez Peñate, M., & Balmaseda Neyra, O. (2020). Sistema de actividades para la construcción del texto expositivo escrito: una experiencia en el primer año de la carrera en Español de la Universidad de Panamá. Varona. Revista Científico Metodológica, No. 71. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382020000200054

Hernández Núñez, D. G., & Rodríguez Fleitas, X. (2023). Atención educativa a las personas sordas. Retos y perspectivas. Varona. Revista Científico Metodológica, No. 76. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100018

Lissi, M. R., Svartholm, K., & González, M. (2018). El Enfoque Bilingüe en la Educación de Sordos: sus implicancias para la enseñanza y aprendizaje de la lengua escrita. Estudios Pedagógicos, 38(2), 299–320. https://doi.org/10.4067/S0718-07052012000200019

Mendoza Crespo, S., Pérez Requesen, M., & Rodríguez García, R. M. (2021). Orientación familiar para el desarrollo del vocabulario activo en niños sordos. Jóven Educador, 38, (17). Recuperado a partir de http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rJEdu/article/view/1273

Pérez López, J., García Valdés, J. R., & Cuní González, B. J. (2017). Sistema de actividades para el desarrollo de la Educación Ambiental en la comunidad ¨El Jaguey¨. Revista Mendive. 15(2). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000200009

Rodríguez Fleitas, X., Valenciaga Pérez, C. A., Fresquet Pedroso, M. M., & Simón Valdéz, R. (2017). Sistematización de experiencias en la atención educativa a las personas sordas e hipoacúsicas. Revista Anales de la Academia de Ciencias de Cuba. 8 (1). https://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/download/416/409

Rodríguez Fleitas, X., Fresquet Pedroso, M., Marzo Peña, A., & Baguer García, E. (2022). El enfoque bilingüe como condición para la educación inclusiva de las personas sordas. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 9(2), 70-81. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2022v9n2.007

Rodríguez Rodríguez, B., Hernández Nodarse, T., Santos Fernández, D. Y., & Carrera Morales, M. (2016). Caracterización de las familias con hijos sordos para el desarrollo de la orientación educativa. Ra Ximhai, 12 (5), https://www.redalyc.org/pdf/461/46147584002.pdf

Valdés Cuervo, Á. A., & Urías Murrieta, M. (2011). Carencias de padres y madres acerca de la participación en la educación de sus hijos. Perfiles Educativos, 33 (134). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000400007

Published

2023-08-05

How to Cite

Chile Viera, D. ., Díaz Pérez, L. R., & Boix García, H. . (2023). System of activities for family education in bilingual communication: System of activities for family education in bilingual communication. Pedagogical Horizon, 12(3). Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/321

Issue

Section

Aula Abierta