omprehensive Pedagogical Diagnosis of the Student, an essential requirement of the current cuban educational change

Comprehensive Pedagogical Diagnosis of the Student, an essential requirement of the current cuban educational change

Authors

  • Ana María González Soca Proyecto Institucional ¨Gestión Científica en el desarrollo educativo, local y comunitario¨, DME La Lisa, La Habana https://orcid.org/0000-0001-5447-4939
  • Estela Caballero López Proyecto Institucional ¨Gestión Científica en el desarrollo educativo, local y comunitario¨, DME La Lisa, La Habana https://orcid.org/0000-0003-0409-7252
  • Elier León Hernández Proyecto Institucional ¨Gestión Científica en el desarrollo educativo, local y comunitario¨, DME La Lisa, La Habana https://orcid.org/0000-0001-8684-3751

Keywords:

Comprehensive pedagogical diagnosis, educating, demand, educational change

Abstract

The objective of this article consisted of arguing why the integral pedagogical diagnosis of the student constitutes an essential requirement for the current Cuban educational change, as a response to the determined scientific problem, as an essential axis of the research design, which was carried out with theoretical level methods. and empirical and statistical. Among the results achieved, the most relevant were the systematization of the conception of comprehensive pedagogical diagnosis; reflections made in the group based on current educational practice; the fact that the participants have accepted and selected for themselves the topics of the program; the selection of final evaluative works related to the Third Improvement of the National Education System, the 2030 Agenda. Among the conclusions reached, it is highlighted that the conception of comprehensive pedagogical diagnosis endorsed in this article, for the educational work of the educator, constitutes today a serious problem to be solved, for which reason there are sufficient reasons to argue that the object of study of the investigation is an essential requirement for change. To obtain better results with this improvement course, in tune with the science-technology and innovation unit, it will be redesigned and mounted on the Moodle platform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguayo, A.M. (1918) El laboratorio de Paidología de la Universidad. (Imprenta El siglo XX de Aurelio Miranda). Teniente Rey 27. Ciudad de La Habana: Instituto Cubano del Libro.

Arias, G. (1999). Educación, desarrollo, evaluación y diagnóstico desde el enfoque histórico cultural. (Universidad de La Habana): Facultad de Psicología. Soporte digital. Pp.1-58.

Blanco y Recarey (2004). Sobre el rol profesional del maestro. En Temas de introducción a la formación pedagógica. Editorial: Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana: Instituto Cubano del Libro.

Comenio, J.A, (1983) Didáctica Magna. Editorial: Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana: Instituto Cubano del Libro.

González, F y Mitjáns A. (1989) La personalidad. Su estudio y desarrollo. Editorial: Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana: Instituto Cubano del Libro.

Leyva M. y Barreda M (s.f.) Precisiones para la atención educativa a educandos primarios con NEE asociadas, o no, a discapacidades. (soporte digital).

López, J. (2001) Requisitos que debe cumplir el sistema de instrumentos para el diagnóstico de la motivación profesional pedagógica, en Folleto de Nociones de Sociología, Psicología Pedagogía. para curso intensivo.Anexo IV. Ciudad de La Habana: UCPEJV.

Rico, P, et al (2007) Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria. Editorial: Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana: Instituto Cubano del Libro.

Silvestre, M. (s.f.) Diagnóstico pedagógico: importante reto a docentes y directivos. Soporte digital. Pp.1-42.

Valera, O. (2005) El cambio educativo desde la teoría hasta la práctica escolar. Ciudad de La Habana Material ligero. Soporte digital.

Varona, E (1992) Enrique José Varona. Trabajos sobre Educación y Enseñanza. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana: Instituto Cubano del Libro.

Vigotsky, Lev S. (1995) Obras Completas. Tomo V. Fundamentos de Defectologia. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana: Instituto Cubano del Libro.

Zilberstein J. y Valdés H. (2001) Aprendizaje escolar, diagnóstico y calidad educativa. Ediciones CEIDE. México.

Published

2023-06-28

How to Cite

González Soca, A. M. ., Caballero López, E., & León Hernández , E. . (2023). omprehensive Pedagogical Diagnosis of the Student, an essential requirement of the current cuban educational change: Comprehensive Pedagogical Diagnosis of the Student, an essential requirement of the current cuban educational change. Pedagogical Horizon, 11(4), 65–75. Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/301

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas