Debate en la universidad actual

Discussion in Tertiary Education at Present

Authors

  • Betsi C Medero Llanes UCP Conrado Benítez García. Cienfuegos
  • Bárbara Acevedo Pastrana UCP Conrado Benítez García. Cienfuegos

Keywords:

debate, crítica, estudiante, enseñanza y aprendizaje

Abstract

La disciplina Marxismo Leninismo tiene una gran significación en la formación científica, cultural e ideopolítica de los estudiantes de las universidades pedagógicas. Las nuevas condiciones históricas que plantea el siglo XXI hacen que esta disciplina adquiera una significación singular por cuanto promueve el conocimiento y la transformación del mundo; la lucha de clases por la defensa de las conquistas revolucionarias; la educación en valores y la conciencia para lograrlo, lo cual devienen en imperativo para la sociedad cubana actual. En este sentido el proceso de enseñanza aprendizaje de la Teoría Sociopolítica debe favorecer la formación axiológica, la cultura política, ética e histórica y tecnológica, desde el instrumental teórico metodológico que propone la concepción dialéctico materialista.

Abstract:

The discipline Marxism Leninism has a great significance in the scientific, cultural and politics formation of the students of the pedagogic universities. The new historical conditions that outlines the XXI century make that this discipline acquires a singular significance since it promotes the knowledge and the transformation of the world; the fight of classes for the defense of the revolutionary conquests; the education in values and the conscience to achieve it, that which become in imperative for the current Cuban society. In this sense the process of teaching learning of the Sociopolitical Theory should favor the values formation, the political, ethics and historical and technological culture; from the theoretical methodological instrumental that proposes the materialistic dialectical conception.

Keywords: debate, review, student, teaching and learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-05-11

How to Cite

Medero Llanes , B. C. ., & Acevedo Pastrana , B. . (2021). Debate en la universidad actual: Discussion in Tertiary Education at Present. Pedagogical Horizon, 6(1). Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/3

Issue

Section

Aula Abierta