Orientación educativa en la clase encuentro

Educational orientation in the class meeting

Authors

  • Milagros de la Caridad Rodríguez Blanco Universidad Agraria de la Habana Fructuoso Rodríguez Pérez. https://orcid.org/0000-0002-4122-3839 https://orcid.org/0000-0002-4122-3839
  • Norma González Ruda Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, Cujae. Cuba. https://orcid.org/0000-0001-7569-0040 https://orcid.org/0000-0001-7569-0040

Keywords:

Educational guidance, meeting class, professional training

Abstract

The teaching-learning process in higher education is in constant renewal, in order to meet the demands that are raised for the training of professionals. There is an important gap for the study of educational guidance in the teaching-learning process, based on its foundations. Empirical and fragmented educational guidance persists in the classroom that is not supported on the basis of a characterization that actually measures indicators related to educational guidance in the teaching-learning process. The objective of this study is to determine the particularities of the educational orientation in the meeting class, based on a system of indicators for its characterization in the second year of the Bachelor's Degree in Primary Education at the Agrarian University of Havana. It focuses on the analysis of educational guidance in the encounter class. Theoretical and empirical research methods are used that allow reaching results. References on the meeting class and educational guidance were systematized, which allowed determining the dimensions and indicators for the study of educational guidance carried out by the teacher in his class. Information gathering techniques were designed and applied to teachers and students of the second year of the Bachelor's Degree in Primary Education of the Meeting Course at the Agrarian University of Havana; study sample. Their results allowed us to know the particularities of educational guidance in the teaching-learning process, specifically in the meeting class. All the analysis allowed to demonstrate the validity of the indicators and the need to guide the students from the meeting class in their training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Milagros de la Caridad Rodríguez Blanco , Universidad Agraria de la Habana Fructuoso Rodríguez Pérez. https://orcid.org/0000-0002-4122-3839

Graduada de Licenciatura en Defectología, M. Sc. Profesor Asistente. ID ORCID

Norma González Ruda, Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, Cujae. Cuba. https://orcid.org/0000-0001-7569-0040

Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría, CUJAE. Graduada de Licenciatura en Educación en la Especialidad de Pedagogía y Psicología. Dr. C. de la Educación, Profesor Auxiliar. ID ORCID 

References

Alfonso E., Danurkis B. y Arisyennnys Y., (2011). La clase encuentro una herramienta necesaria para lograr una mayor efectividad del trabajo independiente en la universalización de la enseñanza superior. Cuadernos de Educación y Desarrollo. 3(27).

Alfonso, I. y Serra, R. (2016). ¿Por qué es necesaria la orientación educativa en la universidad de hoy? Referencia Pedagógica, 3,16-27. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp

Comisión Europea, UNESCO, OIT, OCDE, CEDEFOP, y ETF. (2019). Investing in career guidance. Retrieved octubre, 2021, Desde https://www.cedefop.europa.eu

González - Benito, A. (2018). Revisión teórica de los modelos de orientación educativa. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 2(2), 43-60. Recuperado de: https://doi.org/10.32541/recie.2018.v2i2.pp43-60

González, N. y Alfonso, I. (2018, 5 al 10 de febrero). Profesionalización de la orientación educativa en la formación de ingenieros y arquitectos. Ponencia presentada en el 11no Congreso Internacional de Educación Superior, XXI Taller Internacional de Pedagogía de la Educación Superior. La Habana, Cuba.

González, N., Alfonso, P. I., Bermúdez, M. R., y Rodríguez Blanco, M. de la C. (2019). Transformaciones necesarias de la orientación educativa en el proceso de enseñanza aprendizaje del ingeniero mecánico. Revista Referencia Pedagógica, 7(2), 246 – 263 p. Recuperado a partir de https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/188

Hedesa P., Y. (2000). La clase como forma fundamental de organización del proceso docente educativo. Compilación. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. La Habana. Recuperado de https://profesorailianartiles.files.wordpress.com/2013/03/la-clase-como-forma fundamental.pdf

Marín, L., Suárez, J., López, Y., y Pelegrín, A. (2018). La clase encuentro en la Educación Superior: algunas consideraciones teóricas-metodológicas. Rehuso, 3(3), 88-100. Recuperado de: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1505

Ministerio de Educación Superior (MES). (2018). RM 02 de 2018 del Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior en la República de Cuba. Gaceta Oficial (25). Artículo 133, 43 pp. https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%C3%B3n-2-del-2018

Molina C., D. & De Luca, C. (2009). Orientacion integral en los centros educativos y en el aula. Electronic JournalofResearch in EducationalPsychology. 7(3). Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2931/293121984022.pdf

Paz Domínguez, I. M.; Gámez R. E. y Vinent, M. B. (2016), La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa, Maestro y Sociedad, Número especial 2, pp. 3-14. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/article/view

Rodríguez, J. M. et al. (2018, 5 al 10 de febrero). Modelo pedagógico de atención educativa integral en función de la permanencia estudiantil universitaria. Ponencia presentada en el 11no Congreso Internacional de Educación Superior, XXI Taller Internacional de Pedagogía de la Educación Superior. La Habana, Cuba.

Published

2023-04-05

How to Cite

Rodríguez Blanco , M. de la C. ., & González Ruda, N. (2023). Orientación educativa en la clase encuentro: Educational orientation in the class meeting. Pedagogical Horizon, 12(2). Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/270

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.