Research by prominent educators of the 20th century in Havana from doctoral theses

Investigations of outstanding educators of the 20th century in Havana from doctoral theses

Authors

  • Esther María Domínguez Marrero Dirección Municipal de Educación. Departamento de “Ciencia-Innovación Educativa”. La Lisa, La Habana. Cuba https://orcid.org/0000-0002-0790-805X
  • Gustavo Deler Ferrera Dirección Municipal de Educación. Departamento de “Ciencia-Innovación Educativa”. La Lisa, La Habana. Cuba https://orcid.org/0000-0002-4444-3095

Keywords:

social educator, featured educators, periodization, systematization

Abstract

The present work deals with the systematization of ten doctoral theses whose central theme is the investigation of outstanding educators of the Cuban 20th century and the objective: To base an organizational and methodological conception for the investigation of outstanding educators of the 20th century in Havana from the systematization of the contributions socialized in doctoral theses. In the systematized theses, the methods used in each one of them, the contributions of the figures object of the investigations, the manifestations of the contributions to the education of our country were studied. Among the methods used are theoretical: Historical/logical, life history, analytical-synthetic, systematization, comparison, content analysis; among the empirical ones: documentary analysis, interviews, testimonies. The results obtained reflect advances in this type of research, but it is still necessary to continue preparing our professionals in the scientific approach to the historical research of outstanding educators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguila Ayala. (2001). La periodización. Material digital.

Buenavilla, R. (2004). Metodología de la investigación de la vida y obra pedagógica de destacados investigadores”. Material en soporte digital. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona

Chávez, J. (1996). Bosquejo Histórico de la Ideas Educativas en Cuba. La Habana: Editorial Pueblo y Educación

Deler, G. (2012). Glosario de términos para el desarrollo de la historia de vida de los educadores destacados del siglo XX. La Habana: UCPEJV.

Deler, G. (2012). El aporte de los educadores a la teoría y práctica pedagógica cubana en el siglo XX. Ponencia presentada al congreso internacional Pedagogía 2013. La Habana: MINED.

Domínguez, E. y Deler, G (2008). Metodología para el estudio de educadores destacados del siglo XX de la localidad de la Lisa. La Habana.

Domínguez, E y Deler,G. (2011) Proyecto para el estudio de educadores destacados del siglo XX en el municipio La Lisa. Ponencia presentada en el Congreso internacional Pedagogía 2011. La Habana

Guzmán A. (2009) Alternativas metodológicas para estudios históricos y de figuras representativas de la educación. Sello Editor Educación Cubana. Holguín

Moreno, A. (s/f). Comportamiento humano cap. 14 p116. Método historia de vida. Material digitalizado

Sánchez, M.E. Buenavilla,R. (1997) Legado histórico educacional de nuestros pueblos: experiencias teórico metodológicas de investigación histórica en la educación cubana. Sello Editor Educación Cubana. La Habana.

Published

2022-09-19

How to Cite

Domínguez Marrero, E. M. ., & Deler Ferrera, G. (2022). Research by prominent educators of the 20th century in Havana from doctoral theses: Investigations of outstanding educators of the 20th century in Havana from doctoral theses. Pedagogical Horizon, 11(3), 34–41. Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/260

Issue

Section

Gestión Educativa