Comprehension and construction of written texts through the use of technology

Comprehension and construction of written texts through the use of technology

Authors

Keywords:

reading, comprehension and production of texts, textstechnology, primary school

Abstract

The research worked on the understanding and construction of texts with the use of technology in Primary Education; The objective is to propose a system of activities to develop skills in the fourth grade students of the Agustín Bendamio elementary school, using technology. It is based on the most current methodological theoretical foundations on the subject. For this, theoretical level methods were used such as historical-logical, inductive-deductive, analytical-synthetic, systemic-structural and modeling that allowed to deepen and interpret the information obtained through the empirical results such as observation, interview, pre- experiment and of the mathematical level and the percentage analysis, tables and graphs to process said information and reach general conclusions, the group of fourth grade A was used as a sample, because it was of interest to the authors based on the needs and potential of the students. . According to the results verified by the methods used, transformations were observed in the motivation of the students towards reading, their comprehension and construction, application of reading strategies, supported by the use of technology, evidencing the reliability and scientific nature of the proposed activity system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lizandra de la C. Carrillo Pérez, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Licenciado en Educación especialidad Primaria. Maestrando

Isabel J Veitia Arrieta , Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Doctora en Ciencias Pedagógicas

Yanetsy Arena Degrasse , Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Licenciado en Educación especialidad Primaria. Maestrando

References

Ávila J. (2013). Didáctica de la Lengua Española I. Editorial: Pueblo y Educación. La Habana

Campos, E. (2006). Estrategia metodológica para la preparación de alumnos que participan en concurso de Español-Literatura en preuniversitario (Tesis de Doctorado) ISPFV, Cuba.

Campos E. y otros (2019). La atención a las diferencias individuales de los alumnos talentosos para escribir. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. Año: VII Número: 1 Artículo no.:52 Período: 1 de septiembre al 31 de diciembre.

Díaz Fernández G. (2006) Concepción Teórico-Metodológica para el uso de la computadora en el proceso de enseñanza aprendizaje de la educación primaria, Resumen de la tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Dul, B. ., Campos Maura, E. ., & Veitía Arrieta, I. (2020). Estudio comparado de los sistemas educacionales rurales cubano y cambodiano. Horizonte Pedagógico, 9(3), 36–54. Recuperado a partir de http://www.horizontepedagogico.rimed.cu/index.php/hop/article/view/161

Lorences, J. (2011) Resultados científicos en la investigación educativa. Editorial: Pueblo y Educación.

La Habana

Martí, J.: (1990) Ideario Pedagógico .Editorial Pueblo y Educación; La Habana.

Montaño J R. (2000).Tras las huellas del texto. Una reflexión sobre la lectura. En español para todos: Temas y reflexiones. Educación. Editorial: Pueblo y Educación. La Habana.

Rico, P (2000): Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria. Editorial: Pueblo y Educación. La Habana.

Rico, P. (2008). El Modelo de escuela primaria cubana: una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. Editorial: Pueblo y Educación. La Habana.

Sales L. ( 2007.)Comprensión, análisis y construcción de textos. Editorial: Pueblo y Educación. La Habana.

Veitia, I. (2006). Metodología para la formación protagónica de los pioneros de segundo ciclo a través del proceso de enseñanza- aprendizaje de la escuela primaria. Tesis doctoral inédita. Recuperada el 3 de diciembre de 2019, de https: //eduniv.mes.edu.cu.

Veitia, I. y T. Romero. (2008). Metodología para formación protagónica de los pioneros. La Habana: Proyecto Mined-Unicef.

Vigotsky L. S. (1989). Obras Completas, Tomo V. La Habana Cuba.

Published

2022-06-20

How to Cite

Carrillo Pérez, L. de la C. ., Veitia Arrieta , I. . J. ., & Arena Degrasse , Y. . (2022). Comprehension and construction of written texts through the use of technology: Comprehension and construction of written texts through the use of technology. Pedagogical Horizon, 11(2), 42–51. Retrieved from //www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/243

Issue

Section

Aula Abierta

Most read articles by the same author(s)